Page 33 - FBEK DERGİ - 1
P. 33

öğreniyoruz. Ayrıca o  devir coğrafi  durum  müessesesi ve danışmanların rolleri ve bu
                  hakkında da bilgiler elde ediyoruz. Eserden  arada sarayda aşçıbaşından diğer hizmetlilere
                  eski Türklerin 945 yıl önceki durumlarını  kadar olan insanların görevleri ana hatlarıyla
                  öğrendiğimiz gibi, atalarımızın ipek men-  anlatılmıştır.
                  dil  taşıdıklarını,  elbise  kırışıklarını  önlemek
                  için ütü kullandıklarını, kadınlara, çocuklara  Ayrıca Türk giyim-kuşamı konusunda da çok
                  ve düşkünlere gösterdikleri saygı izlerini de  değerli bilgileri öğreniyoruz.
                  görüyoruz.
                                                            DLT’den öğrendiğimize göre, muhtelif coğrafi
                  Yazar,  Orta  Asya’ya  ait  Arapça  kaynaklar-  sahalarda yaşayan Türk boylarının her birinin
                  dan faydalanacağına, dosdoğru, Türk mil-  farklı kıyafeti vardı. Mesela Oğuz, Karluk,
                  letini bizzat kendisinden öğrenmeyi, daha  Çiğil, Kıpçak, Yağma, Kençek ve Oğrak’ın ayrı
                  uygun bulmuştur. Kelimeleri izah eden misal-  ayrı kıyafetleri bulunmakta idi ve kıyafetine
                  ler umumiyetle Türk atasözlerinden ve halk  bakılınca kimin hangi boydan olduğu anlaşıl-
                  edebiyatı parçalarından alınmıştır. Bu yüzden  maktadır, demektedir.
                  eseri hem orijinal hem de üniktir (tektir).
                                                            Türklerde bilhassa kadınların bol elbise giy-
                  Eserde şehir, köy, yayla, ülke, dere, göl, bölge,  dikleri anlaşılmaktadır. Hatta bu konuda
                  yokuş, su, ırmak, millet gibi yer adlarına yer  Kaşgarlı bir atasözünü de ifade etmiştir.
                  verildiği gibi, erkek, kadın, kahraman, bey,
                  cariye ve hakan çocuklarına verilen isimler  “Geniş elbise yıpranmaz, danışıklı iş bozuk
                  de tespit edilmiştir. Ayrıca eserden bir evde  olmaz.”
                  faydalanılan bütün mutfak takımlarının, ısın-
                  ma ile ilgili yakacak maddelerinin, aydın-  Kumaş hakkında da bilgi verir. Kaşgarlı,
                  lanma ile alakalı gereçlerin, hayvanlardan  Türklerin ipek kumaş dokuduklarını da
                  elde edilen besin maddelerinin, tarıma dayalı  anlatmaktadır. Ayrıca pamuktan çubuklu ve
                  maddelerin, yemeklerin, sebzelerin, tatlıların,  nakışlı elbiselik kumaş dokuduklarından da
                  içkilerin, elbise malzemelerinin isimlerini,  bahsetmektedir.
                  nasıl yapıldıklarını, nasıl kullanıldığını öğre-
                  niyoruz.                                  Kaşgarlının eserinde yer alan “Kendini sev-
                                                            dirmeyi bilse kırmız giyer, yaranmayı bilse
                  Ayrıca kültürümüz açısından şu konular hak-  yeşil giyer” ifadesinden kendini erkeğe sev-
                  kında da bilgi sahibi olmaktayız.         dirmek isteyen kadının kırmızı elbise, naz
                                                            etmeyi seven kadının da yeşil elbise giymesi
                  Mesela para birimlerini; unvanları; hüküm-  gerektiğini ortaya koymaktadır.
                  darlık alametlerinin neler olduğunu (unvan
                  ve lakaplar, hutbe, sikke, payitaht, saray, otağ,  Türk giyiminde börk’ün önemli bir yeri var-
                  taht,  tac, çetr, bayrak, tuğ / hükümdarın  dır. Börk’ün nasıl kesilip dikildiğini uzun
                  Dokuz tuğlu olduğunu ve Dokuz sayısının  uzun anlatan Kaşgarlı şu atasözüne de yer
                  uğurlu olduğunu öğreniyoruz/, nevbet ve  vermiştir. “Acemsiz Türk, başsız börk olmaz”.
                  hil’at); Hiyerarşik sırayı (Hakan, Yuğruş,
                  Yavgu/Sagun, Kül-İrkin, Çuwı/ Tüksin, İnal,  Kaftan’ın da nasıl dikildiği ve nasıl giyildiği
                  Tarhan); Teşrifat usullerini dolayısıyla gelen  anlatılmaktadır.
                  misafir ve yabancı elçilerin huzura nasıl kabul
                  edildiklerini; yemek adetlerini; nelerin hediye  Şalvar hakkında da bilgi verirken “Bekârın
                  olarak takdim edileceğini; nasıl matem tutul-  şalvarı elli arşın bezden dikilmez.” denmek
                  duğunu; Hükümdarla-Halk arasındaki karşı-  suretiyle, bekârlar evlenmeye teşvik edilmek-
                  lıklı münasebetlerin neler olduğu, Hatunların  tedir.
                  devlet idaresindeki rolleri ve unvanları; Mali
                  konular; Ülkeler ve milletlerarası yazışmala-  Ayakkabı ve çarık hakkında da geniş bilgi
                  rın  nasıl  yapılacağı; posta ve  haberleşmenin  verilmektedir. Bir atasözü: “Yaya kimsenin
                  nasıl olduğu; avcılık ve avcılıkta kullanılan  atı, çarığıdır; kuvveti azığıdır.”
                  vasıtalar; ordunun nasıl sefere çıkacağı, nere-
                  lerde konaklayacağı, tertibi, tanzimi, silahları  Ayrıca kuşak, kemer, uçkur, eldiven, mendil,
                  /ok ve yay/, taktikleri, parolanın nasıl olaca-  ayna hakkında da bilgi verir.
                  ğı; haberleşmede kargu sisteminin işleyişi;
                  Sü-başının özellikleri ve vazifeleri; danışma  Bunun yanında süslenme hususunda küpe,


                                                                                                                          35
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38