Page 38 - FBEK Dergi-2
P. 38
yayılması amacı güdülerek iki estetik delik
açılmaktadır. bu deliklere “f” (ef) deliği adı
verilmektedir.
Kemanın sırt kısmında, yan kısımlarında
ve sapında ise akçaağaç kullanılmaktadır.
Akçaağaç “hare” adı verilen kendine has
desenleri olan orta sertlikte bir ağaçtır. Bosna
Hersek, Romanya, Avusturya gibi Avrupa
ülkelerinde yetiştiği gibi Türkiye’nin kuzey
bölgelerinde de yetişmektedir. Kemanın sırt
kısmı; ses tablası gibi özel aletlerle belli ölçü-
lere sadık kalınarak oyularak şekillendirilir.
Kemanın sap kısmında estetik kaygı diğer
enstrümanlara nazaran daha ön plandadır
ve sapın ucuna salyangoz denen geleneksel-
leşmiş şekil,özel oyma aletleri kullanılarak
yapılmaktadır. Salyangoz şeklinin dışında;
kadın başı, aslan başı gibi beceri gerektiren
motifler de luthierler tarafından uygulanmış-
tır.
Ana hatlarıyla bahsedilen bu uygulamaların
dışında kemanın ses karakteri ve estetik
görüntüsü açısından en önemli uygulama-
larından biri de cila uygulamasıdır. Diğer
enstrümanlara nazaran kemanın cila uygu-
laması çok farklıdır. Keman cilasında goma-
lac, seedlac, sandarac, mastik (damla sakızı)
gibi reçineler kullanılır. Bu reçineler belli
oranlarda saf alkolde eritilerek cila elde edi-
lir. Cila uygulaması sabır isteyen meşakkatli
bir uygulamadır ve oda sıcaklığında, tozsuz
bir ortamda birkaç haftada tamamlanır. Bu
aşamada her luthier kendine has teknikler
de deneyerek yaptığı enstrümana özgünlük
kazandırmaktadır.
Yaklaşık 400 yıllık bir geleneğe sahip olan
keman yapım sanatında, luthierler bu aşama-
larda belli tekniklerle hem ses olarak hem de
estetik açıdan üst düzey enstrümanlar yap-
mışlardır. Üretilen bu kaliteli enstrümanlar
ile özellikle klasik müzikte insanlık tarihinin
en önemli eserleri yaratılmıştır. Bu alandaki
gelişimin müzikal gelişime olan katkısı yadsı-
namaz bir gerçektir, hele ki sanatsal gelişimin
çağdaşlaşma adına gereklilik olduğu kabul
edilen günümüz dünyasında…
39