Page 23 - FBEK DERGİ - 1
P. 23
İlk kurban edilişleri de kedi güçlerini edin- fark etmez. Yeteri kadar yürürsen emin ol bir
mek isteyen Keltler zamanına rastladı. yere varırsın.” der ve susar.
Ortaçağ kilisesi tarafından “kötü güçlerle
işbirliği içinde bir yaratık” olarak tanımlanıp Hayal ve gerçek arasındaki gelgitleri ve insa-
yakılmaları ile devam etti. nın karanlık yüzünü tekinsiz öyküleriyle
anlatan Edgar Allan Poe’ birçok öykü yazmış
Dinsel mitlerde yer aldılar. Yahudi dini olmasına rağmen ölene kadar en iyi öyküm
metinleri Talmud’a göre hayatın sırrını barın- “The Black Cat” tir demiştir. Ayrıca kendi-
dıran Yaşam Ağacı’nın yasak meyvesini yiyen sinin Caterina adlı siyah kedisini bilmeyen
Adem ile Havva’nın öyküsünde ana karak- yoktur.
terlerden biri de kedidir. Nuh peygamberin
gemisinde yiyecekleri farelerden koruyarak 1902’de Kipling, bir ev kedisinin ağzın-
kahraman olurlarken, Hz Muhammed’in dan hikâyeler kurgularken Jean-Jacques
Muezza isimli kedisinin alnındaki M harfi- Rousseau, “Emile” isimli eserinde “ilgi ve
nin öyküsünü tüm tekir kedilerle ölümsüz- algı” olgusunda bir kedi ile bir çocuğun
leştirdiler. merakını kıyaslayarak işe başlamıştır.
Bununla da kalmayıp mitoloji ve tarihten İrlanda’da yetişen en önemli lirik şairler-
sonra edebiyata o narin atlayışlarıyla atlayıp den olan romantik bakışlı, tel gözlüklü,
yerlerini sağlamlaştırdılar. inatçı burunlu William Butler Yeats,
“Kedi ve Ay” şiirinde sevgilisi Maude
Kedilerinin edebiyata girişlerini, Mısır hiye- Gonne’nin kedisinin ay ışığını
rogliflerinden, antik dönem gizem felsefele- izlemesinden çok etkilenmiş;
rindeki kedi varlıklarından başlamalı belki kendini bu kediye, sevgilisi-
anlatmaya. O kadar gerilere gitmesek de ni de aya benzetmiştir.
yalnız hayatlarını kedilerle yaşayıp, yazıla-
rını, felsefelerini kediler ile bütünleştiren “Havada kutsal ay
yazarlardan bahsedeceğiz. Kediler söz konu- Geçmiştir yeni bir evreye
su olduğunda pek çok edebiyatçı, yazar ve Kedi bilir mi ki gözbebekleri
şairin adı kedilerle bütünleşir. Daha ileri Değişimden değişime geçecek
gidecek olursak birçoğu kedisiz kalmaktan Ve hilalden dolunaya
korkar. Keltler gibi kedinin gücüyle birleş- Dolunaydan hilale dönüşecek
mek ister, üzerlerinde dolaşan uğursuzluk Çimenler arasında kedi uzanır
bulutlarını dağıtmak, kasvetli odalarında Bir başına, saygın ve zeki
huzurlu mırıltılar duymak isterler. Belki bu Değişen aya kaldırır
sebepten bilinmez, birçoğu hayatını kedilerle Değişen gözlerini”
paylaşırken bir kısmı da yazdıkları kedileri
meşhur etmişlerdir. Alexandre Dumas’ın fakirlik
günlerinin tek dostu Mysouff adlı
Kedi karakterlerden en bilineni Charles kedisidir. Yazar, daha sonraları
Perrault’nun “Çizmeli Kedi”sidir. Kendileri varlıklı günlere kavuştuğunda
duygusal bakışlı, iş bitirici bir hayvan olup bu günleri göremeden vefat
insanlar arasında yaşayan mistik bir varlıktır. eden kedisi için hep üzül-
müş, “Kediler aristokrattır,
Çizmeli Kedi’den iki yüzyıl sonra, Lewis saygımızı hak eder.
Carroll’ın meşhur Alice Harikalar Diyarı‘nda
isimli masalında ortaya çıkan Cheshire
Kedisi kedilere pek yakıştırılan Bilge sıfatıyla
Alice’i bir gölge gibi takip eder, onunla felse-
fik konuşmalar yapar.
Alice, Cheshire Kedisi’ne sorar: “Hangi
yöne gitmem gerekiyor?” Kedi gülümser:
“Sorunun cevabı nereye gitmek istediğine
göre değişir.” Alice: “Nereye gittiğim çok da
umurumda değil. Bir yere varayım yeter ki.”
Cheshire Kedisi: “O zaman ne yöne gittiğin
25