Page 13 - Fen Bilimleri Dergi-7
P. 13

Anadolu’da  bulunan  Türkmen  Beyleri  nişanlarında ve düğünlerinde altın ve ziy-
                  bulundukları  bölgelerde  bağımsızlıkları-  netin  çok  önemli  bir  yeri  vardır.  Oğlan
                  nı ilan etmeye başlamış, Menteşeoğulları  tarafı; kızın kardeşlerine, akrabalarına ve
                  Beyliği de Muğla ve çevresinde bir beylik  yengesine kıyafetler alır çünkü düğünde
                  sürecine  girdiğinde,  Konya  -  Kayseri  ve  kardeş,  akraba  ve  yengenin  çok  önemli
                  Anadolu’nun  diğer  bölgelerinden  de  ya-  bir yeri vardır.
                  pılan göçler ve yerel Yörük Türkmenlerle
                  birlikte bir siyasal yapıya bürünmüştür.   Düğün, oğlan evinde bayrak dikilmesi ile
                                                            başlardı.  Kızın  yanında,  Isparta  ve  çev-
                  Muğla  Yörüklerinin  bir  bölümünün  kış-  resi  Yörüklerinde  devam  eden  Ahiretlik
                  lağı  Gökova  Bölgesi,  bir  bölümünün  ise  adı  verilen  birinci  derecede  arkadaşları
                  Milas  Bölgesi  olmuştur.  Benim  de  men-  bulunurdu.  Erkek  tarafında  da  Bayrak-
                  subu olduğum Milas Avşar Yörükleri de  tar, düğünde öndedir ve bu kişiler düğün
                  1950’li  yıllarda  gerek  iklime  ve  gerekse  süresinde de gelin ve damadın yanından
                  de  hayvanlarının  durumlarına  göre  dağ-  hiç  ayrılmazlardı.  Kız  evinde  kına  gece-
                  lar ve ovalar arasında gidip gelmişlerdir.  si  yapılırken  bir  yandan  da  oğlan  tarafı,
                  1950’lerden  itibaren  köylüye  dönemin  davul ve zurnalar eşliğinde kız evine kına
                  iktidarı tarafından toprak dağıtılınca Yö-  yakmaya  giderdi.  Kız  evinden  yüzü  alla
                  rükler, tarımsal faaliyetlere yönelmeye ve  örtülü olarak çıkarılan gelin, ata bildirilir-
                  dolayısıyla da yerleşik kültüre adapte ol-  di. Çeyizler de yükletilip oğlan evine gö-
                  maya başlamışlardır.                      türülürdü. Oğlan evine götürülen gelinin
                                                            yollarına çocuklar tarafından sık sık ipler
                  Yörüklük;  bir  yaşam  tarzı  olarak  folklo-  gerilir, iplerin açılması için çocuklara he-
                  runda,  düğün-derneklerinde,  ekonomik  diyeler verilirdi. Gelini, güveyin evi önün-
                  etkinliklerinde,  hayatını  kolaylaştıracak  de yengeleri attan indirirdi. Günümüzde
                  her  alanda  izlerini  halen  taşımaktadır.  bu gelenek Bodrum ve çevresinde deve-
                  Yörüklerin,  hayvancılığa  bağlı  olarak  el  lere yüklenen çeyizlerle birlikte “ağırlık”
                  dokuma kilim ve halılarında da bu izle-   adı altında devam etmektedir. Geçmişte,
                  ri görmek mümkündür. Bugün Milas ve  gelin attan inmeden önce güveyin yakın
                  belli  köylerinde  el  dokuma  halılarında  akrabalarından biri gelinin başına üzüm,
                  Yörük kültürü motiflerini, hayvan ve bitki  şeker, arpa, buğday, para gibi şeyler ser-
                  figürlerini, hayattaki zorluklarını nakşet-  perdi. Bu gelenek de hala Milas ve çevre-
                  melerini görmek çok mümkün.               sindeki düğünlerde de devam etmektedir.
                                                            Evin  avlusuna  girmeden  önce  gelin  ara-
                  Yörük Düğünleri                           cının önünün kesilip araçtan indirilmesi,
                  Yörüklerin  düğünleri,  eğlenceleri  hayat-  damadın  arkadaşlarının  damada  yumur-
                  larında büyük öneme sahiptir. Geçmişten  ta pişirtmesi de ayrı bir anlam taşıyor ve
                  gelen kültürel zenginliğin izlerini bir bir  kendi  düğünümüzde  de  bunu  yaşamış
                  görebilirsiniz. Kendi aralarında ilk görüş-  bir kişi olarak gelin aracının etrafında 7
                  meyi yapan ya da uzaktan uzağa birbirle-  defa dönüp arpa, buğday, şekerleri gelin
                  rine bağlı olan kız ve erkek, durumu aile-  aracının üstüne serptiğim gün, dün gibi
                  lerine bildirirler. Tabii ki kız, bu durumu  aklımda hâlâ. Tabii ki bu bir felsefe; pi-
                  annesi ile paylaşmayı daha çok tercih ede-  şirtilen yumurta, acaba damat gelin hasta
                  cektir. Yörük ailesi kendisine uygun bul-  olduğunda bir yumurta bile pişirebilecek
                  duğu ailenin kızına dünürcü olarak gider  mi, mantığını barındırmakta; aracın üze-
                  ve genellikle de perşembe günleri seçilir.  rinde  serpilen  arpa,  buğday  bereket  ve
                  Olumlu  cevap  alınırsa  kız  evinde  kahve  çoğalmayı,  şekerler  ise  tatlı  huzurlu  bir
                  içilir  ve  düğün  öncesi  hazırlıklar  başlar.  aileyi temsil etmektedir.  Gelin, oğlan evi-
                  Kız  istemeden  sonra  şerbetler  ve  tatlılar  ne ineceği sırada oğlan babası davet edi-
                  eşliğinde kız ve oğlan evi arasında tepsi-  lir  geline  hediye  verir  veya  vaat  ederdi.
                  ler  gider  gelir,  aileler  arasındaki  törenle  Kaynana ve diğer yakınlar da geline çeşitli
                  sözler kesilir, nişanlar takılır. Yörüklerin  hediyeler verirlerdi. Gelin, oğlan evine in-


                                                                                                                            13
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18