Page 23 - Fen Bilimleri Dergi-7
P. 23
anlayışı; özellikle 19. yüzyıldan itiba- insanların onu izlemesi ile hayatta kalmış
ren insanı yalnız ve yabancı bir varlık ve bu yapaylığı bir yaşam tarzı olarak ka-
haline getirmeye başlamıştır. İnsan ol- bullenmiştir. Bu evre Truman’ın Arka-
manın bu önemli değerleri, insanın ya- ik insanı temsil ettiği evredir. Yaşadığı
bancılaşmasının önüne geçememiştir. hayatı anlamlandırma çabasında kendi
Kurşunoğlu’na göre insan biyolojik, psi- kendisiyle konuşmaktadır. Yaşadığı ha-
kolojik ve eylemsel özellikleriyle insan - yat ve kendisi arasındaki ilişkiyi, başına
evren ilişkisinde, ilişkinin anlam ve de- gelen olağandışı gariplikler ve semboller
ğer verici tarafını oluşturmaktadır. Evren düzeyinde kurmaya çalışır. Truman, bu
ise bu anlam ve değer verme işleminin evrede kendisine belirlenen hayatı ya-
yüklemidir. Andrew Nicol’un yazımında şamış ve kendisine yüklenen amacı ger-
Truman güzel bir eşe ve mutlu bir hayata çekleştirmiştir. Örneğin adada yaşaması
sahiptir. Çoğu insan için onun sanal ya- ve adadan ayrılmaması için bilinçaltına
şamı huzurlu, asil, ideal ve istendik bir bazı korkular yerleştirilmiştir. Bulundu-
yaşam biçimidir. Fakat tüm bunlara rağ- ğu adadan deniz yolu ile ayrılmaması
men önemli bir detay eksiktir: Truman için çocuk yaşta iken babasının deniz-
yaşamının anlam ve değer verici öznesi de boğulma sahnesi planlanmıştır. Her
olamamıştır. Kendi evreninde yüklem ne kadar hiç unutamasa ve hatta sürekli
konumunda kalmış ve belirlenmiş bir onu düşünse de âşık olduğu kızla değil
hayata dâhil edilmiştir. İşte bu belirle- prodüksiyonun uygun gördüğü Meryl
nimcilik kendi yaşamına yabancılaşması- ile evlenmesi sağlanmıştır. Bu dönem
na neden olmuştur. Bu önceden planla- onun Mitolojik Dönem’i temsil ettiği dö-
nan ve kurgulanan sanal yaşamda her şey nemdir. Bir işi, eşi, düzeni, çevresi olsa
kontrol altındadır. Truman, kendi adına da gerçek anlamda kendini gerçekleşti-
belirlenmiş bir hayatı yaşamaktadır. remediği dönemdir. “İnsanın psikolojik
özelliklerle beslenen zihinsel yapısı, çev-
Kurşunoğlu, insan ile evren arasındaki resini gizemli bir biçimde algılamasına
tarihsel süreci mitolojik, Antik Felsefe yol açmıştır. İşte, böylesi bir doğal kültür
ve bilimsel dönemler olarak üç ayrı ka- alanı içindeki insan, evren ve kendisi ara-
tegoriye ayırmıştır. Arkaik insanın “Ben sındaki ilişkiyi mitolojik semboller düze-
kimim? Bu evrenle nasıl bir ilişki için- yinde kurmaya çalışmıştır.” Hem Arkaik
deyim?” gibi soruları, mitolojileri insan- insan için hem de Truman için yaşam ve
evren ilişkisinin açıklanmasında bir araç evren anlamsız, amaçsız bir şey olmayıp
olarak ortaya çıkarmıştır. İnsan, mitoslar mitoslar, semboller, simgeler aracılığıyla
ve semboller aracılığıyla kendisini koz- da olsa anlamlandırılmaya çalışılan ve
mosa yerleştirerek onunla arasında bir kendisine amaç yüklenen bir süreçtir.
ilişki kurmaya çalışmıştır. Truman’ın
sanal dünyanın içerisine dâhil oluşu be- Truman’ın yaşadığı hayatı sorgulamaya
bekliği ile başlar. Hayatı şartlanmalar başladığı an deniz kazasında kaybolan
üzerine kurulmuştur. Haberi olmasa da baba karakterinin tekrar sürece dâhil
23