Page 9 - fenbilimleri dergi sayı-4
P. 9

SANAT



























                                                                                                                      Müzeyyen KIRGIZ
                                                                                                              Ataşehir Fen Bilimleri Okulları
                                                                                                                     İngilizce Öğretmeni
                  Kırıkları altınla



                  onarma sanatı: Kintsugi



             J    apon  kültürüne  ait  bir  sanat  olan   Kintsugi’nin  hikayesine  gelirsek
                                                       15. yy.da Japon Komutan Ashikaga
                  Kintsugi’de altın, gümüş ya da pla-
                  tin;  toz  haline  getirilmiş  reçiney-  Yoshimasa’nın  çok  sevdiği  çay-
                  le  karıştırılarak  kırık  çömlekleri,   danlığı  bir  kaza  sonucu  kırılır.
                  seramikleri  ve  cam  eşyaları  tamir   Çaydanlık,  onarılması  için  götü-
                  etmek  için  kullanılır.  Japonca’da   rülür  fakat  sonuç  memnun  edici
                  Kin: Altın, Tsugi: Birleştirmek anla-  değildir.  Sonrasında  Japon  usta-
                  mına gelir.                          ların,  komutanı  memnun  etmek
                  Kintsugi,  kırılmanın  aslında  bir   için  geliştirdiği  teknikle  yapılan
                  bozulma  ve  yokluğa  gidiş  değil,   onarım sonunda ortaya çıkan eser,
                  yeni bir varoluş biçimi olduğunun    Yoshimasa’yı memnun etmekle kal-
                  altını  çizer.  500  yıllık  bir  gelene-  maz,  yeni  bir  sanatın  doğuşuna
                  ğe  sahip  olan  bu  teknik,  kırılan   vesile olur. Kintsugi’nin ortaya çık-
                  objelere  kaybettikleri  işlevselliği   tığı  dönemde  Batı’da  kırılan  eşya-
                  kazandırmanın  ötesinde,  değerli    ların artık değersiz olduğu anlayışı
                  bir yaşam dersi sunar. Kırılmış bir   hakimdir;  kırıkları  altınla  onarma
                  eşyanın,  değer  verilerek  üzerinde   sanatı, bu bakımdan yapıcı felsefe-
                  çalışıldığında,  pozitif  düşüncenin   siyle de kalpleri ısıtır.
                  olağanüstü  bir  kanıtı  haline  gele-
                  bileceğini  gösterir.  Kırılan  eşyala-  Kintsugi’yi  hayatımıza  uyarlarsak
                  rın  eskisi  gibi  olmayacağını  fakat   mükemmel olmak zorunda olmadı-
                  yaşanmışlığı  sayesinde  eskisinden   ğımızı hatırlayarak rahatlayabiliriz.
                  de değerli olduğunu anlatır.         Kendimizi  olduğumuz  gibi  kabul
                                                       etmeli, altınla yapıştırdığımız kırık-
                  Kintsugi’nin kökeni wabi-sabi anla-  larımızla daha değerli ve tecrübeli
                  yışıdır.  Bu  felsefeye  göre  yaşama   olduğumuzu  bilmeliyiz.  Bizi  biz
                  dair  kusur  olarak  görülen  şeyler   yapan  yaşadıklarımızdır.  Olumlu
                  dahi onun bir parçasıdır ve bütünü   ya  da  olumsuz  her  şey  karakteri-
                  anlamlı  kılar.  Kusurlar  saklanması   mize, hayata bakış açımıza katkıda
                  gereken  ayıplar  değil;  bizi  değerli   bulunur;  esas  olan  yaşadıklarımızı
                  kılan,  diğerlerinden  ayıran  ayrın-  doğru  analiz  edebilmek,  kırıkları-
                  tılardır. Nasıl kar taneleri eşsiz ise   mızı doğru şekilde onarabilmektir.
                  her kırık ya da tecrübe de başkadır,
                  kendine özgüdür.

                                                                                                                              9
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14