Page 21 - fenbilimleri dergi sayı-4
P. 21

Çinilerde daha çok hayvansal figürler, av
                  sahneleri ve Rumiler kullanılmıştır. Dini
                  yapılarda ise geometrik, bitkisel kompo-
                  zisyonlar ve yazı kuşakları tercih edilmiş-
                  tir. Konya, Sivas, Erzurum, Amasya, To-
                  kat gibi şehirler,  çini sanatı örneklerinin
                  görüldüğü yerlerdendir.

                  “Lüster” bir sır üstü tekniğidir. Bu teknik-
                  te çini; maden oksitli, gümüş, bakır tozlu
                  bir karışımla boyanır. Lüster boyalar de-
                  senlerde kahverengi ve sarı tonlar oluştu-                         Lüster tekniği                   Lüster tekniği
                  rur.


                  “Minai tekniğinde”, sıraltı ve sırüstü tek-
                  nikleri birlikte kullanılır. Sıraltı tekniğin-
                  de  çiniler  mor,  yeşil,  mavi  gibi  yüksek
                  ısıya dayanıklı boyalarla önce boyanır ve
                  fırınlanır.  Sırüstü  tekniğinde  ise  renkler
                  kiremit kırmızı, beyaz, kahverengi, siyah
                  ve altın yaldızdır.

                  Osmanlı  Dönemi’ne  gelindiğinde  15.
                  yüzyılın  sonu  ile  16.  yüzyılın  başı,  çini
                  sanatında  bir  dönüm  noktası  olmuş-                             Lüster tekniği                        Şam işi
                  tur.  Çini  üretimleri  o  dönem  Osman-
                  lı  İmparatorluğu’nun  da  başkenti  olan
                  İznik’te yapılmaktadır.


                  İznik çinilerini diğer çinilerden ayıran ve
                  onu daha değerli kılan özelliği hammad-
                  desinde yarı değerli maden olarak bilinen
                  kuvars bulunmasındandır.  Kobalt mavi-
                  si tonları, firuze, yeşil, siyah, kahverengi,
                  kabarık mercan kırmızısı; dönemin favori
                  renkleri olarak bilinir.
                                                                                   Baba nakkaş işi                         İznik işi
                  Baba nakkaş, Haliç işi, Şam işi, Rodos işi,
                  saz yolu gibi üslup çalışmaları, 16. yüz-
                  yıl Klasik Dönem olarak adlandırılan dö-
                  nemde yapılmış çalışmalardır.  Karamemi
                  ekolü olarak bilinen yarı stilize çiçekler-
                  den  oluşan  lale,  karanfil,  sümbül,  gül,
                  zambak,  gül  goncası,  nar  gibi  çiçeklerin
                  yanı  sıra  bahar,  servi  ağaçları,  üzüm-
                  asma yaprakları, meyve ağaçları gibi ser-
                  best  kompozisyon  anlayışı  içinde  yeni
                  düzenlemelere  imkân  sağlamıştır.  Aynı
                  zamanda hatai, Rumi ve bulutlu kompo-
                  zisyonlara da bu dönemde fazlasıyla yer
                  verilmiştir.
                                                                                                                      Minai tekniği


                                                                                                                            21
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26