Page 17 - fenbilimleri dergi sayı-4
P. 17

Bir başka aşk hikâyesinde ise erkek karakter hem gücü
                  hem de aşkı yan yana getirirken kadın karakter yine deli-
                  nen dağların altında kalıyor. Bir sultan kızı olan Şirin,
                  yaşadığı  gösterişli  hayatı  bir  köşeye  itip  Ferhat’la  basit
                  bir hayat sürmeyi yeğleyebilecek yücelikteyken bizlerin
                  gözüne  Ferhat’ın  deldiği  dağların  yüceliği  sokuluyor,
                  Şirin karakteri yine kendi içinde yangınlarıyla baş başa
                  bırakılarak bir köşeye iliştiriliyor. “İliştiriliyor.” diyorum
                  çünkü bu öyküde Şirin, pasif bir karakterden öteye geçe-
                  miyor. Hatta öykü biraz daha ileri giderek aşkta kötülü-
                  ğün  sembolünü  de  kadına  yüklüyor.  Hepimiz  Ferhat’ı
                  dağlara iten babayı değil de kardeşinin aşkını kıskanarak
                  onun ölümüne sebep olan Banu’yu “karaçalı” yapmışız.

                  Kadın üzerinden kurgulanmış gibi gösterilemeye çalışı-
                  lan her iki öyküde de kadın; ne yazık ki aşkın derinli-
                  ğinden uzak tutulmuş, aşk erkeğin elinde yüceltilmiştir.
                  Bu durum sadece bizim topraklarımızda doğan edebiya-
                  tın bir sorunu değil. Dünya edebiyatında da bu böyle.
                  “Cadı”  dendiğinde  beyninizde  oluşan  neden  bir  kadın
                  silueti?  Bunu  hiç  düşündünüz  mü?  Tam  tersini  düşü-
                  nelim.  Cadıyı  öldüren  dendiğinde  beyninizde  nasıl  bir
                  karakter canlanıyor? Hepimiz cevabı içimizden verirken
                  bile bu durumu örneklemiş oluyoruz. Kötülük yapanlar
                  kadınlar,  kötülükten  bizleri  koruyanlar  ise  erkekler.
                  Yazın dünyası kadını kimi zaman şeytanın temsilcisi say-
                  mış kimi zaman melek. Yeri geldiğinde acısını kutsallaş-
                  tırıp  erkek  egemen  söylemin  anlaşılmaz  imgeleminden
                  sıyırmış bazen de kahramanlık edip hakkını vermiş. Ama
                  geçmişten  günümüze,  edebiyatta  kadın  dışarıda  tutul-                                   …Ve kadınlar ,
                  muş, görmezden gelinmiş; ikinci plana atılmıştır.
                                                                                                         Bizim kadınlarımız.
                  Umarım  Fakir  Baykurt  gibi  “Irazca”ların  bu  düzene
                  başkaldırdığını, cinsiyetin toplumsal bir adlandırmanın                    Korkunç ve mübarek elleri ;
                  ötesinde hiçbir ayrılık göstermediğini işleyen yazarların
                  ve şairlerin sayısı çoğalır. Gerçek hayatta ötelenen kim   İnce, küçük çeneleri, kocaman gözleriyle
                  olursa olsun en azından sanatta bilhassa edebiyatta bu
                  şiddetin dışında kalır.                                                  Anamız, avradımız, yârimiz…

                                                                                  Ve sanki hiç yaşanmamış gibi ölen ,

                                                                                                       ve soframızdaki yeri

                                                                                               öküzümüzden sonra gelen

                                                                         ve dağlara kaçırıp uğrunda hapis yattığımız

                                                                            ve ekinde, tütünde, odunda ve pazardaki

                                                                                  ve kara sabana koşulan ve ağıllarda

                                                                                                                              …

                                                                                                       Nazım Hikmet RAN













                                                                                                                            17
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22