Page 22 - Fen Bilimleri Dergi-6
P. 22
SOSYOLOJİ
uyarısının sadece hava akımından hasta atılması, yeni evlilerin kapısında yere nar
olabileceğimiz için yapıldığını sanıyor- atılması gibi örneklerle de eski inanışların
sanız da yanılıyorsunuz. Eski Türkler- hâlâ devam ettiğini gösterebilmekteyiz.
de kapı eğişinde duranların canlarının
Erlik’in kızları tarafından alındığı inanışı, Sonuç olarak inanışlar ölmez, şekil de-
kökenini kaybetse de eylemsel varlığını ğiştirir. Bugün kökenlerini unuttuğumuz
sürdürmüştür. Köpek ya da baykuş gibi için batıl inanç olarak adlandırdığımız
hayvanların bir evin yakınında uluması- pek çok inanış, kökenlerini atalarımızın
nın ya da ötmesinin uğursuzluk getirdiği- bozkırdaki yaşayışlarından ve inançla-
ne ve bu evde yakında bir ölüm gerçekle- rından almaktadır. Köklerimize indikçe
şeceğine yorulduğunu da duyanlar vardır bugünü daha net görecek ve anlayacağız.
elbette. Bu inanış da eski Türklerde bazı Atalarımızın yüz yıllar öncesinden bizlere
hayvanların özel kabul edilmesi, ruhları bıraktığı bu izleri takip ederek bozkırda
görebildiklerine inanılması ile ilgilidir. bir gece vakti obamızın şamanının etra-
fında oturup doğayla bütünleşecek ve gü-
Nazar değmesi, gelinin başından pirinç nümüzü seyredebileceğiz.
Kaynakça:
Artun, E. (2007b). Türklerde İslamiyet Öncesi İnanç Sistemleri-
Öğretiler-Dinler. Çukurova Üniversitesi Türkoloji Araştırmaları Merkezi.
Güngör, H. (2007). Geleneksel Türk Dininden Anadolu’ya Taşınanlar.
Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü.
İnan, A. (1952). Müslüman Türklerde Şamanizm Kalıntıları. Ankara
Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. http://dergiler.ankara.edu.tr/
dergiler/37/742/9466.pdf.
*Kült: Yüce ve kutsal olarak bilinen varlıklara,
nesnelere karşı gösterilen saygı, onlara tapınış,
inanç örüntüsü
22