Page 22 - Fen Bilimleri Dergi - 3
P. 22

MÜZİK                            kuvvetlenir. Demek ki bu açıdan mûsikî lü-  2 adet göz çukuru


                                         zumludur. Onun için birçok tarikte mûsikîye  2 adet burun deliği
                                         yer verilmiştir. Aşk yolunda bir vasıta olarak  2 adet kulak
                                         kullanılmıştır. Şu rubâî de Hz. Pîr’in:    1 adet ağız

                                         “Bu  rebâbın  sesi  neler  söylüyor  bilir  misin?  Ney sazının da dış dünya ile iletişimi üzerin-
                                         Arkamdan  gel  de  yolu  öğren  diyor.  Çünkü  deki altısı önde biri arkada toplam 7 irtibat
                                         yanlış yoldan gider, doğru yöne çıkarsın; soru  deliği vardır.
                                         yoluna gider cevap yönüne varırsın”.
                                                                                    İnsan 9 aylık bir süre içerisinde dünyaya ge-
                                         Peki neden diğer sazlar yerine ney sembolleş-  liyor. Ney sazında da nefes 9 boğumluk bir
                                         miştir? Şöyle anlatabiliriz:               yolculuktan sonra sadâya dönüşebiliyor.

                                         Diğer sazlar ile ney karşılaştırıldığında ney ha-  İnsan sesi larinks denilen gırtlak bölümünde
                                         rici tüm Türk müziği sazlarında birden fazla  oluşur.  Dıştan  bakıldığında  9  boğumu  bu-
                                         çeşit yoktur. Tek bir saz kullanılır. Fakat ney  lunur ve 9 kıkırdaktan oluşur. Neyde de ses
                                         ailesi seslerine göre, farklı boyutlardaki fark-  kamış boyunca oluşur. Dıştan bakıldığında 9
                                         lı akortlardaki sazlardan oluşur. Her ses için  boğum bulunur ve 9 ses kanalından oluşur.
                                         bir saz vardır. Şöyle de diyebiliriz: Her sazın
                                         farklı  bir  ses  kararı  vardır.  Tıpkı  insanların  İşte  tüm  bu  benzetimlerden  ötürü  ney  sazı
                                         birbirlerinden farklı olmaları gibi ney ailesin-  diğer sazlara nazaran daha fazla insana ben-
                                         deki sazlar da boyut ve ses olarak birbirlerine  zetilmiş ve bu sebepten tasavvufa mal olmuş
                                         benzemezler.  Kamışlıkta  milyonlarca  kamış  bir sazdır. Diğer sazlara nazaran maneviyatı
                                         vardır. Kamışlıktan kopartılan her kamış ney  çok daha fazladır.
                                         olamaz. Hz. Mevlana şöyle demiştir:
                                                                                    Ney bir yaşam tarzıdır.
                                         “Sazlıkta yetişen iki kamışa bak           Ney tasavvuftur.
                                         Biri işe yaramaz, birinin içi şeker dolu”  Ney sesi:


                                         Aynı insan gibi. Doğan her insan, insan olabi-  “Kamışların üzerinden geçerken
                                         lir fakat insan-ı kâmil olamaz.            Kuşları uyandırmaya korkan tatlı bir melte-
                                                                                    min kanat çırpınışları”dır.
                                         İnsanların dış dünya ile irtibat kurabilmeleri
                                         için baş kısımlarında 7 adet irtibat deliği var-  Assomption rahiplerinden Thibaut
                                         dır.




                                                                                     Kaynaklar
                                                                                     • AKINCI, Laika Karabey: Garplı Gözüyle Türk Musikisi, İstanbul
                                                                                     1963, Sıralar Matbaası, Doğan Güneş Yayınları, No: 12.
                                                                                     • BERTUĞ, Selami: Sazlarımız - Ney, Ahenk Mecmuası, İstanbul 15
                                                                                     Ekim 1963 Tarihli Sayı.
                                                                                     • ÇELEBİOĞLU, Amil: Mesnevi-i Şerif Manzum Nahifi Tercümesi,
                                                                                     İstanbul 1967. Sönmez Neşriyat AŞ Yayınları, Umumi Neşriyat No:
                                                                                     14.
                                                                                     • ÇEVİKOĞLU, Timuçin: Mevlevi Ayinleri ve Ney adlı Görüntülü
                                                                                     Belgesel Metni, Konya 1993. (Yayınlanmadı)
                                                                                     • ÇEVİKOĞLU, Timuçin: Türk Musikisinin Geleneksel Ahenk Sis-
                                                                                     temi, Konya 1997, Selçuk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Müzik
                                                                                     Eğitimi Anabilim Dalı Yüksek Lisans Semineri.
                                                                                     • ERGUN, Sadettin Nüzhet: Türk Musikisi Antolojisi Dini Eserler,
                                                                                     İstanbul 1942, Rıza Koşkun Matbaası, İstanbul Üniversitesi Edebiyat
                                                                                     Fakültesi Yayınları
                                                                                     • ERGUNER, Süleyman: Ney-Metot, İstanbul 1986, Yaşar Matbaası
                                                                                     ve Günlük Ticaret Tesisleri.
                                                                                     • ÖZTUNA, Yılmaz: Büyük Türk Musikisi Ansiklopedisi, Ankara
                                                                                     1990, Başbakanlık Basımevi, Kültür Bakanlığı Yayınları No: 1163.
                                                                                     • POLATÖZ, Ahmet: Sazlarımız -Ney Adlı Makale, Adana 1985,
                                                                                     Adana Musiki Derneği Konser Kitapçığı.
                                                                                     • TOPÇU, Nurettin: Mevlânâ ve Tasavvuf, İstanbul 1998, Dergah
                                                                                     Yayınları.
                                                                                     • TURA, Yalçın: Türk Musikisinin Mes’eleleri, İstanbul 1988, Kent
                                                                                     Basımevi, Pan Yayıncılık, No: 7.
                                                                                     • YÖNDEMLİ, Fuat: Mevlevilikte Sema Eğitimi, Ankara 1997, Gün
                                                                                     Ofset, Atatürk Kültür Dil ve Tarih Yüksek Kurumu, Atatürk Kültür
                                                                                     Merkezi Yayını No: 138.


                22
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27