Page 31 - Fen Bilimleri Dergi-7
P. 31

iç  temizliği  ve  nezaketle,  çoğunlukla  da  dini  su  yüzeyinde  tutacak  gücü  edin-
                  küstahlık ve acımasızlıkla yaklaşırlar.   mek  için.  Ama  bunlar  sadece  fiziksel
                                                            bir  tatmin  sunacaktır  ona.  Bireyin  asıl
                  Bay  Ozu;  hem  Renee’nin,  hem  de  istediği yaşamını devam ettirecek mane-
                  Paloma’nın  hayatında  her  ikisinin  de  vi  ihtiyaçlardır.  Kendi  kültürünü,  kendi
                  açmaya  korktuğu  yeni  bir  ufuk  açar.  dilini  isteyecektir  sizden.  Çünkü  kişinin
                  Yazar; Ozu üzerinden bize roman boyun-    varlığını anlayabilmesini sağlayacak olan
                  ca  hayatın  ve  varlığın  gördüğümüz  gibi  bunlardır.”
                  olmadığını, yaşamın bir anlamı olduğunu
                  anlatmaya çalışır.                        MARKS ÜZERİNE
                                                            Roman Marx’a gönderme yaparak başla-
                  İnsanlara  statülerinin  dışından  bakmak  maktadır:
                  ve onlara sadece insan oldukları için hak
                  ettikleri değeri vermek materyalist kültüre  ’’Kapıcı dediğiniz Alman ideolojisini oku-
                  hapsolmuş Batı uygarlığının unuttuğu bir  maz,  dolayıyla  Feuerbach  üzerine  on
                  şeydir.  Kitap-filmde  hem  Renee’yi  hem  birinci  tezi  söyleyemez.  Üstelik    Marx
                  de  Paloma’yı  keşfeden  kişinin  metaforik  okuyan  bir  kapıcının  gözü  ister  istemez
                  bir anlamla Uzak Doğu kültüründen,  biri  yıkıcılıktadır.  Bu  kapıcının  kendi  ruhu-
                  olması  da  buna  bir  eleştiridir.  Batı’nın  nu  yüceltmek  için  okuyabileceği  hiçbir
                  ‘insanı’ unuttuğu vurgusu yapılmaktadır.             burjuvanın  kafasından  geçirmediği  bir
                                                            münasebetsizliktir.’’
                  Romanın özeti ardından yorumlar; Marks,
                  felsefe, dostluk, resim sanatı, psikanaliz,  Alman İdeolojisi, Marks ve Engels’in 1845
                  yazarın  ve  Renee’nin  derin  analizlerini  de yazdıkları Tarihsel Materyalizm kura-
                  yaparak devam edecektir.                  mıdır.  Çatışmalar  yoluyla  değişim  görü-
                                                            şü,  tarihsel  materyalizm  olarak  bilinir.
                  YAZARIN  ANALİZİ                          Bir Hegel eleştirisidir. Kuram, tüm insan
                  Muriel Barbery; Kirpinin Zarafeti romanı-  eyleminin  temelini  göstermekte;  yaşam
                  nı felsefeye, sosyolojiye, sanata, edebiya-  bilinç tarafından değil, bilinç yaşam tara-
                  ta, Zen Budizmine dair birçok gönderme  fından belirlenir demektedir. İçerik bakı-
                  ile kurgulamış; sınıf bilinci düşüncelerini  mından  temel  kriter  şu  argümanda  giz-
                  felsefe  ve  edebiyat  ile  yoğurmuş,  fel-  lidir:  “Bireylerin  ne  oldukları,  onların
                  sefe  tarihinde  varlık  felsefesi  diye  bili-  maddi üretim koşullarına bağlıdır.”
                  nen ontolojiyi ve sosyolojide proletarya-
                  küçük burjuva - burjuva sınıfının özellik-  Alman  İdeolojisi’nin  birinci  bölümü
                  lerini roman kahramanları üzerinden ele  Feuerbach Üzerine Tezler olup on birinci
                  alarak  Kantçı İdealizm felsefesini Kapıcı  tez,  Marks’ın  teoriyle  pratiğin  içsel  ve
                  Renee üzerinden, Bertrand Russellcı varo-  zorunlu bir ilişki içerisinde olduğuna dair
                  luşçuluk  felsefesini  Paloma,  Uzak  Doğu  önermesidir  ve  Marksist  terminolojide
                  kültürünü  de  Kakuro  Ozu  üzerinden  “PRAKSİS” kelimesiyle ifade edilir.
                  okuyucuya  vülgarize  etmiş  bir  felsefe
                  profesörüdür.                             Praksis:  “Şartların  tutsağı  olmamak  için
                                                            yaşam  koşullarını  değiştirme  çabaları-
                  Barbery; romanında üç karakterini felse-  nın tümüdür. Kısaca “Tiyatroda değilsin
                  fe, edebiyat, sanat ve estetik ile buluştu-  yani  seyretmekle  yetinmemelisin  veya
                  rarak sınıfsal farklılığı birbirine yaklaştır-  filozoflar yalnızca dünyayı değişik biçim-
                  mada bir köprü görevi gören fakat bunu  de yorumladılar oysa sorun onu değiştir-
                  yaparken  de  romanın  sonunda  Renee’yi  mektir.” sözleriyle de ifade edilebilir.
                  bir trafik kazasına kurban ederek sınıfsal
                  birleşmenin  hiçbir  zaman  tam  olamaya-  Yazarımız  on  birinci  tez  ile  bir  felsefeci
                  cağı  gerçeğini  elden  bırakmayan,  önce  olarak  felsefecileri  eylemsizlikle  eleştir-
                  insanların  karnının  doyması  gerektiğini  mekte,  Reene’nin  de  sadece  okumak-
                  de unutmayan realist bir yazardır.        la;  eylemsizliğine,  kendisini  gizlemesine
                                                            vurgu yapmakta belki de eleştirmektedir.
                  “Sokağa çıkın bir. İnsanlara bakının. Ama
                  gerçekten bakın ve görün onları. Nasıl bir  ALAYLILIK –MEKTEPLİK ÜZERİNE
                  yaşamları var? Nasıl bir yaşamları olmuş?  Yazarın diğer bir realistliği de alaylı-mek-
                  Bir evsizin, açın yanına yaklaşın. Sizden  tepli  tanımında  gözükmektedir.  Bilim
                  yemek  isteyecektir.  Giyecek  bir  giysi  ve  disiplinlerinde  sistematik  ve  metodolo-
                  barınacak bir yer sonra da. Ondan sonra  jik  eğitim  almayan,  o  bilimin  epistemo-
                  iş  isteyecektir  sizden.  Çalışmak  ve  ken-  lojisini  bilmeyen  kişiler  ne  kadar  çok

                                                                                                                            31
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36